Följ sidan "Verksamhetsberättelse 2018"

Fyll i namn och e-postadress nedan för att följa denna sida. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till dig när något nytt publiceras på sidan.

Verksamhetsberättelse 2018

Verksamhetsberättelse 2018        Broby GOIF skidor

Under året har fyra sektionsmöten hållits. De två sista för vintern 2017-18 och de två första för 2018-19.

Skidsäsongen började med snöbrist. Vår egen kretstävling i Forssjö, som planerats i början av januari kunde inte genomföras. Det blev svårt att träna kontinuerligt på snö här på hemmaplan. Vid de tillfällen som rätt mängd snö föll var Förste Spårdragare Juha Laukkanen på plats för att göra en insats åt alla skidåkare häromkring. Det blev på Jättorp och öppna ytor som spåren anlades, eftersom Forssjös bana ligger i skogen och behöver större mängder snö för att kunna prepareras. Dessa förutsättningar gjorde att många åkte till Båsenbergas konstsnöslinga för att träna, men en del åker också vid Sätra Granhed, som har liknande ytor som Jättorp.

Sedan kom de vanliga träningshelgerna i Mångsbodarna, med början vecka 2. Under samtliga veckoslut fylldes platserna tillräckligt i bussen så att budgeten kunde hållas. Busschaufför till lägren i år var, Janne Karlsson. Att du orkar med detta, tack Janne. Under ett par helger även en separat bil för det är så trivsamt i fäboden. I slutet av januari börjar långloppen, seedningsloppen att dra igång. Evertsberg vecka 5, och där hade Broby flera åkare med. Samma vecka hade Broby åkare med i Wadköpingsloppet. Sedan vecka 6 i Engelbrektloppet som vanligt. Men även de långa loppen i Mattila, XL-slingan, Vreta har Brobyåkare deltagit.

På grund av snöbristen på många håll många blev det svårt att planera och anmäla starter i de olika loppen som finns. De flesta av oss fick nog inte ihop så många mil på snö som de tänkt sig. Genom kontakt med den lokala tidningen försöker vi få tävlingsresultat och även bilder publi-cerade i pressen. Vi vill ju försöka visa upp oss, eftersom vi är både duktiga och snygga i spåren. Avslutningsvis Vasaloppsveckan, där vi hade deltagare i de flera lopp, 2 st Kortvasan, 1st i Tjej-vasan, 3 st Halvvasan, 6 st Öppet Spår och 26 st Vasaloppet. Till Nattvasan, som var föregående års nyhet hade klubben ingen anmäld. Det loppet är lite utöver det vanliga och ligger för nära inpå originalet, så det kan tyckas mer naturligt att skida på dagen, och i den traditionella Vasan. De tre bästa Brobyåkare i Vasaloppet blev Marcus Sjöberg på 532:e plats med tiden 5:21:27, Joel Fridén 5:48:35 på 1290:e och Juha Laukkanen 5:55:18 på 1523:e plats. Samtliga resultat under säsongen finns att tillgå på hemsidan. Några fler åkare var anmälda till Vasaloppet och Öppet Spår, men kom ej till start, eller bröt loppen.

När Vasaloppsveckan var över var säsongen slut och fredagen 9 mars hade vi avslutningsfest i Grindstugan, och samtidigt inledningen på nästkommande säsong. Ungefär 25 medlemmar hade slutit upp i lokalen, som vanligt med egen lättare förtäring och kaffe med tårtor från klubben. Ytterligare ett ”lagfotografi” och värmande ord till Jan Karlsson för hans engagemang av resor och logi, blommor till Jan-Olov Pettersson och Gillis Stenberg för god medhjälp till Janne under Vasaloppsveckan. Som vanligt var det Juha Laukkanen som skötte spårdragningen, och det blev på Jättorp som de aktiva kunde hitta spår att åka på. När möjligheterna till att göra spår kommer, så ordnar han det omgående. Viss press har han på sig, men det utför han med stort engagemang och glädje, och det uppskattas verkligen av både föreningen och allmänheten.

Under verksamhetsåret har fyra jubilarer uppvaktats, en 50-, en 60- och två 80-åringar. Ytterligare tre personer fanns, men de undanbad sig detta.

Som vanligt slutar några medlemmar, av naturligaskäl eller tappat intresse. Men det kommer också nya till klubben, så totalt sätt ökar skidsektionen sitt medlemsantal.

Klubben har också ett fåtal som deltagit i Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet och därmed genomfört Klassikern.

Skidsektionen stod som vanligt för arbetet kring danserna vi tre tillfällen, en i juni, en i juli och en gång i augusti. Det fungerade utmärkt och här är det inga problem med uppslutningen.

Upptaktsmötet för säsongen 2018/19 hölls den 10 september. De kommande mötesdagarna blev som vanligt bestämda. Under decembermötet offentliggjordes en tråkig nyhet, vår klubbkamrat Lena Kihlberg har avlidit, som en följd av en kortare tids sjukdom. Mötesdeltagarna hedrade henne med en tyst minut.

De gemensamma rullskidsträningarna har numera upphört. Det verkar tendera mycket åt indi-viduell rullskidsträning, eller ett fåtal i mindre grupp, eftersom det då är lättare att bestämma tid.

Skidsektionen har deltagit vid vår-och höststädningen. Denna vår blev uppslutningen bra. Efter påtryckning kom väldigt många, därmed kunde också mycket arbete genomföras enligt planering. Det fina vädret denna dag bidrog kanske, men arbetet underlättas när fler hjälper till. Fika och lite samkväm inkluderades. Lite synd att höstens arbetsdag inte fick liknande uppslutning, så där får vi medlemmar bättra oss.

Katrineholm 2019-04-10  Bo Nyberg

Inga nyheter är skapade

GPS koordinater till Broby Festplats:
Latitud: 58°54'25.89"N
Longitud:  16°27'45.60"O