Hoppa till sidans innehåll

Följ sidan "Senaste protokollet"

Fyll i namn och e-postadress nedan för att följa denna sida. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till dig när något nytt publiceras på sidan.

Senaste protokollet


Skidsektionssmöte 2022-02-21 kl. 1900 i Grindstugan.

Närvarande: Peter Hugsén, Jan Karlsson, , Andreas Malmsten, Jonas Elf, Magnus Zetterberg, Eleonor Björklund, Helen Ernving, Peter Tholse, Jonny Lundberg, Magnus Jonsson, Niklas Andersson, Mats Westerberg, Daniel Karlsson och Bo Nyberg.

  1. Mötets öppnande.

Ordförande Peter H. hälsar alla mötesdeltagare välkomna och öppnar mötet. Föreslagen dagordning godkänns.

  1. Ekonomirapport.

Medlemsavgifterna skulle ha varit inbetalda 31/1. Det saknas fortfarande inbetalningar för medlems/sektions-avgift från ca 20 medlemmar för 2022. Alla som ska ha boende och åka skidlopp Vasaloppsveckan har betalat. De personliga kontona är nyligen uppdaterade, där Janne kan redovisa för var och en. Några skidmedlemmar har slutat, medan några nya har tillkommit. Skidsektionen har nu 101 medlemmar. Skidsektionen har god ekonomi, huvudföreningen minst lika god ekonomi.

  1. Vasaloppet / Öppet Spår.

Buss och boende Vasaloppshelgen. Det är nytt bussbolag och nya chaufförer i år. Broby GoIF åker med Taxi Nyköping-Oxelösund AB, där skidmedlemmen Mattias Nilsson Modeér tjänstgör. Vi har två chaufförer med, där Mattias kommer att köra första timmen på lördag morgon och sista timmen på söndagens hemresa. Därmed kan bussen rulla utan att behöva rast-uppehåll. Under lördagresan stannar bussen som vanligt i Vansbro, där vi äter tidig lunch på restaurang Flottaren. Om Janne K ska hämta ut nummerlappar åt deltagarna, är det mycket viktigt att han får startbevisen senast onsdag kväll, 23/2.

Bussen avgår från Taxi NyOx kontor, Hinzens Krog 5F, Nyköping kl. 05:45, samling 05:30. 7 st.                         Bussen avgår från ”parkeringen järnvägsspår” Katrineholm kl. 07:00, samling 06:45. 12 st.

Kontaktperson för resan är Magnus Zetterberg. PM med restider och viktig info kommer också att skickas ut, där Magnus´ och även busschaufförens mobilnr finns. Bra att veta om man inte hittar bussen i Mora. Alla som har lämnat startbevis till Janne i god tid, får sin nummerlapp vid boendet. Övriga måste ordna det på egen hand, vilket kan vara mycket tidskrävande.

Om någon avstår, blir sjuk nära avresedagen, eller t.o.m. samma morgon. Ring Magnus Zetterberg senast lördag morgon kl. 05:00   mobilnr. meddelas i PM.

När det gäller resa, mat och logi för övriga lopp under Vasaveckan, så ordnar deltagarna på egen hand, eller gemensamt, transport och mat. Boende finns till alla i Mångsbodarna.

  1. Skidavslutning 11/3.

Som vanligt fredagen efter Vasaloppet. Vi umgås och pratar skidor. Deltagarna tar med lättare mat och dryck. Föreningen bjuder på kaffe och tårta. Nytt för i år blir att föranmäla sig. Förfrågan kommer senare.

  1. Broby GoIF:s årsmöte.

Huvudföreningen har årsmöte 14/3 kl. 19:00 i Grindstugan. Alla medlemmar är inbjudna och välkomna. Om någon vill delta via länk, ska kontakt tas med Emelie Palmberg senast 11/3. Föreningen bjuder på förtäring och fika.

 

  1. Fixardagar.

Vårens fixardagar är bestämt till söndagarna 8/5 och 15/5 kl. 09:00. Klubben hoppas att många kan ställa upp endera dagen. Ca fyra timmar, fika ingår. Arbetet ingår i det poängsystem vi börjat tillämpa i skidsektionen.

  1. Danserna.

Som vanligt kommer skidsektionen att ansvara för danserna vid tre tillfällen. 21/6 är Glenn K ansvarig/ Peter H kassör. 2/8 är Juha L ansvarig/ Jan K kassör. 16/8 är Bosse N ansvarig/ Peter H kassör. Det behövs 6 pers/dans. Två festansvariga och två kassörer är klara. Den ansvariga gör förfrågningar om manskap. Samma regler och rutiner som tidigare. Poängsystemet även här.

  1. Övriga frågor.

Inte några övriga frågor.

  1. Avslutning.

Vi tackar för idag och önskar alla lycka till i skidloppen under Vasaloppsveckan.

                                                                                       2022-02-24   Bosse Nyberg

Skidsektionsmöte 2021-12-07 kl. 1900 i Grindstugan.

Närvarande: Mats Westerberg, Magnus Zetterberg, Jonas Elf, Magnus Andersson, Peter Tholse, Niklas Andersson, Mattias Nilsson Modeer, Daniel Karlsson, Andreas Nyman, Marcus Sjöberg, Mikael Munter, Peter Martinsson, Juha Laukkanen, Christoffer Lundgren Björnqvist, Glenn Karlsson Peter Hugsén, Jan Karlsson och Bo Nyberg.

  1. Mötets öppnande.

Ordförande Peter H. Öppnar och hälsar alla välkomna. Dagens agenda godkänns.

  1. Ekonomirapport.

Kassören Jan K meddelar att det ser bra ut på de personliga kontona, men inte till 100% procent. Det som felar måste betalas in, då kassören redovisar skidsektionens ekonomi för huvudstyrelsen. En ny uppdaterad ekonomirapport fanns på mötet. Alla skidmedlemmar har ett konto. För övrigt är det fritt fram att betala in en summa till sitt konto, för att ha innestående medel. Gäller även nya medlemmar.

  1. Hemsidan/ skidkalendern.

Hemsidan kommer att bli förändrad. Den nuvarande i ”Idrott OnLines” regi kommer att läggas ned och därför kommer den att få en annan layout och därmed både ny och bättre. Det blir föreningens egna medlemmar som ska arbeta fram den nya hemsidan, skidornas Mats W, Peter T och Jan K, samt (dansbands-)Lars Johansson och två damer från övriga föreningen. När den är klar så hoppas vi att det kommer in lite nya bilder och texter för att få den uppdaterad. Alla kan bidraga, vill man publicera något, så är det bara att kontakta klubbens webmastrar.

Från nu och närmaste månaderna, kommer kalendern att uppdateras, men bara vara aktuell ca två månader framåt. Detta för att ej jobba i onödan då den så småningom blir förnyad. Därefter kan aktiviteter för ett helår planeras och presenteras på den nyskapade hemsidan. När det gäller aktiviteter och det som är aktuellt just idag 7/12, så planerar vi och ”kör på” i vanlig ordning. Coronan, det råder pandemi fortfarande och vågen av smittade personer är nu på väg att stiga igen. Klubben måste ta del av samhällets restriktioner och eventuella förändringar, och därmed vara beredd på att ställa om. På sociala medier kan vi både träffas och prata, gällande skidmöten är Teams ett alternativ, vilket fungerade förra säsongen.   

  1. Kretsen/kretstävlingar.

Brobys egen tävling är planerad till 6/1 2022. Vi är vana att vänta in snön in i det sista, så det är med kort varsel det måste arbetas. De senaste vintrarna har våran tävling blivit inställd. Om det finns spår i Båsenberga kan ett alternativ vara att lägga tävlingen där, med Broby GoIF som arrangör. När det gäller övriga kretstävlingar så är önskemålet att fler Broby-åkare kommer till start. Hittills har det bara varit någon enstaka åkare från Broby GoIF, fastän vi har många åkare, det primära är att visa upp Broby GoIF, deltagandet är viktigare än prestationen. Sträckorna som är aktuella är 5, 10 och 15 km, ungdom, dam och herr. Det finns frågetecken för den tidigare världskända Forssa-stafetten. Eftersom eldsjälen Nils-Olov har gått bort, så är det kanske skidhistoria nu. Seedningsloppen går att anmäla sig till, på mötet visades intresse för Engelbrekts-loppet. För övrigt fanns inom Kretsen något som kallas ”NattHasan”, ett motionslopp som åktes i mörker utan elljus, men med pannlampa. Mer info än så finns inte just nu.

 

 

  1. Huvudföreningen.

Föreningen arbetar och planerar som om det är en vanlig säsong i antågande. De två senaste säsongerna har danserna uteblivit, och även övriga aktiviteter som annars tillför social tillvaro. Föreningen har tappat intäkter under dessa år, men också erhållit bidrag för förlusten. Ej heller några gager till dansbanden är utbetalda, så helheten för det ekonomiska är tillfredsställande. Kommande sommar har skidsektionen som tidigare ansvaret för tre danstillfällen. Bemanningen är sex personer, en ansvarig, en kassör och fyra riktiga arbetare. 21/6 Glenn K ansvarig/Peter H kassör. 2/8 Juha ansvarig/Jan K kassör och 16/8 Bosse N ansvarig/Peter H kassör.

  1. Klädbeställningen.

Alla hade möjlighet att beställa kläderna, som är från Atex. Det blev inte någon stor order, då de flesta redan har kompletta skidställ. Vi har ingen information om någon ny medlem har beställt klubbens skiddräkt. Leveransdatum var satt till jul, men det är osannolikt med tanke på tidigare leveranser. Förutom plagg som hör ihop med dräkten, så har Andreas N. tagit upp beställningar på mössor och kepsar, som kunde betalas och hämtas på mötet.

  1. Anmälningar Vasaloppsveckan och boende.

Broby har många skidåkare till start 2022, 47 st. Ett stort antal planerar och bor i privat regi, medan Broby har 31 platser att tillgå. 23 platser är bokade, alltså 8 lediga till dagens datum. Niklas och Peters stuga är klar och tar 6 platser, dessa är bokade. Hållpärsstugans 15 platser är bokade, av de är 3 st kökspersonal +1 busschaufför. Martinssons stuga har 11 platser, 3 är bokade och 9 st finns att tillgå. Tanken är att utspisningen kommer att ske i Hållpärsstugan för samtliga. För resa, mat och logi blir kostnaden 1410 kr alternativt 1950 kr. Buss och chaufför från Taxi Nyköping/Oxelösund. Platser för boende i samband med övriga lopp under veckan finns. Transport och mat till de övriga loppen planeras av de enskilda deltagarna.

  1. Snökanonen.

Janne K har haft kontakt men ansvarig Britt F. på Katrineholms Kommun. Britt F och hennes kollegor på Katrineholms Kommun är positiva till vårt engagemang till aktiv längdskidåkning och vår önskan kommunen köper in en snökanon. Placering av den är tänkt vid Djulö fotbollsplaner, där ett konstsnö-spår kan tillverkas. I ett senare skede på Djulö Gärde östra delen (söder om Furuliden). Ett problem är att Broby GoIF:s förening har adress i Flens Kommun, men att vi spårar och åker i Katrineholms Kommun. Det blir det omvända om klubben skulle söka bidrag från Flens Kommun. Broby har påtalat att klubben, trots sin hemadress, har spårat i Katrineholm under 25 års tid, främst i Forssjö och på Jättorp. Klubben har några prisuppgifter på utrustning som skulle underlätta tillverkning av skidspår. Bra begagnad pistmaskin ca. 250 000 kr, och en snökanon med helautomatik ca. 500 000 kr ex moms. För att få till spår i Forssjö denna vinter så måste det röjas sly, eftersom långa sträckor håller på att växa igen.

  1. Valla- och teknikhjälp.

Tanken att hjälpa till med vallning och skidteknik för allmänheten har funnits under flera år, men bra tillfälle har saknats. Vi gör ett nytt försök denna säsong, kanske två helger, men datum oklart. Det blir någon typ av annonsering, klubbdräkt eller speciell väst för uppmärksamheten. Vilket tillvägagångssätt? Vänta in och förklara eller söka upp/tilltala direkt, för att hjälpa till.

  1. Kommande möten.

Vi räknar med fysiska möten tillsvidare. tisd 11/1, månd 7/2 och avslutningen fred 11/3.
OBS datumet ändrat sedan mötet då måndagen redan var upptagen med annat. (PT notering)

  1. Anmälan till träningsläger.

Det är preliminärt bokat, både boende och buss, veckorna 3, 5 och 7. Janne K ansvarar för anmälningarna och många anmälde sig redan på detta möte. För att bussen ska rulla iväg är minimiantalet 6 st deltagare. Det fungerar också med en fylld buss samt en bil, platser finns. Priset för resa o logi till träningslägren: Vid 7-8 deltagare är det 1200 kr. Blir det bara 6 deltagare måste priset höjas till 1350 kr. Om någon annan vecka skulle få stort intresse och deltagare finns, går det troligen att boka upp ytterligare en vecka. Vi hoppas på att fylla bussen.

  1. Övriga frågor.

Det kom några frågor om det poängsystem som är framtaget för att premiera de medlemmar som jobbar ideellt, mer eller mindre. Som det är nu tilldelas poäng, vilket kan underlätta när den ansvarige ska placera ut boendeplatserna, främst till Vasaloppet. Tidigare har det också fungerat, men det har alltid avvägts någonstans, var man ska placera den ena, andra och tredje. Faktiskt, bara att åtaga sig det här arrangemanget och engagemanget år efter år, är beundransvärt. Givetvis ska alla medlemmar inkluderas, men att få fram något som alla tycker är 100 % bra är omöjligt.

 Den enskilde medlemmen får själv prioritera vad som är viktigt i sitt privata liv. En del har lättare att välja gentemot andra, somliga har mer aktiviteter privat än andra. Familj, sambo eller ensamstående. Några har mindre barn och det kan styra att inte kunna deltaga i föreningslivet, de som har större, t.o.m vuxna barn, kan kanske göra lättare val. Men, de som idag har vuxna barn, vet och förstår de som har mindre barn. De har också varit i den situationen. Var man bor och var man arbetar spelar också en roll. Vi i klubben ska inte titta snett eller utestänga någon, men vi får ha olika åsikter och vi måste förstå varandra. När det gäller det ideella arbetet på arbetsdagar så har det varit ett fåtal som ofta är med, medan majoriteten uteblir. Det handlar om att prioritera det man anser vara viktigt.

  1. Avslutning.

Vi tackar för stort deltagarantal och intresse idag och hoppas på januarimöte i Grindstugan.

                                                                                       Katrineholm 2021-12-12   Bo Nyberg

 

Skidupptaktsmöte 2021-09-13 kl. 1900 i Grindstugan.

Deltagare: Peter Hugsén, Jan Karlsson, Anders Håkansson, Jonas Elf, Magnus Andersson, Anders Rehnberg, Daniel Karlsson, Magnus Zetterberg, Johan Nordskott, Niklas Andersson, Sören Larsson, Glenn Karlsson, Mats Westerberg, Juha Laukkanen och Bo Nyberg.

  1. Öppnande.

Mötesordförande Peter H hälsar alla välkomna. Det är den första gemensamma sammankomsten sedan skidavslutningen i mars 2020. Genomgång av dagordningen. Dagordningen godkänns efter att en justering gjorts. Ett tillägg under Övriga frågor, då vi har en medlem som gått bort, Arne Karlsson.

  1. Välkomnande av nya medlemmar.

Skidsektionen har fått fyra nya medlemmar, Agne Karlsson, Malin Ekman, Heléne Lundevaller och Fredrik Schollin-Borg, men ingen av dessa är närvarande.

  1. Val av sektionsstyrelse.
  2. Ordförande för en tid av 1 år. Mötet väljer Peter Hugsén.
  3. Sekreterare för en tid av 1 år. Mötet väljer Bo Nyberg.
  4. Kassör för en tid av 1 år. Mötet väljer Jan Karlsson.
  5. Två ledamöter för en tid av 1 år. Mötet väljer Anders Håkansson och Juha Laukkanen.
  6. Huvudföreningens aktiviteter.

De flesta aktiviteterna har pga pandemin varit i pausläge. Från och med nu har det blivit lättnader i restriktionerna, mycket tack vare att vaccinationerna har genomförts i alla åldrar. Nyligen, 29/8 hade Broby höstens fixardag, där 15-16 medlemmar arbetade i fint väder. När nu det verkar gå mot en nystart i offentligheten, har huvudföreningen stora förhoppningar att få igång danserna till 2022 och planerar fullt ut för att boka upp dansbanden.

  1. Webmaster informerar.

På föreningens, skidsektionens hemsida har det inte skett några förändringar, eftersom det varit en annorlunda, inaktiv period. Mats Westerberg, Peter Tholse och Emelie Palmberg är de som har ansvaret för sidan. Tanken är nu att försöka uppdatera den genom att få in mer aktuella händelser, gärna ihop med nya bilder. Har någon önskemål om att få något publicerat, så går det bra att kontakta Webmaster-gruppen. Frågan om hur information ska nå fram till alla diskuterades. Broby GoIF har en web-baserad hemsida, föreningen har också en offentlig Facebook-profil och skidsektionen har sin slutna Facebook-grupp. Mötet tyckte åtminstone att skidsektionens information i första hand ska ske via Brobys hemsida/ skidsektionen.  

  1. Medlemsregistret.

Skidsektionen har med de nytillkomna 102 medlemmar, då det totalt blir 262 st i föreningen. Förhoppningsvis har alla betalat sin/familjens medlemsavgift.

  1. Ekonomirapporten.

De personliga kontona var inte specificerade, men absolut inga stora avvikelser, bara ett fåtal röda låga summor framfördes muntligen. Det finns pengar i skidsektionen, ca 80 000 kr som förvaltas av huvudstyrelsen. Dessa kommer bl. a inkomster från auktioner och swish-summor från nöjda skidåkare utanför vår förening, som uppskattar Brobys arbete att få till skidspår när tillfälle ges.

  1. Broby skidkalender.

Öppen fråga ställdes. Hur är intresset för kommande skidtävlingar, långlopp, som även ger möjlighet till seedning i Vasans startled? Antalet Brobyåkare som deltagit har minskat de senaste säsongerna, men det har också varit snöbrist dessa år. Det praktiska är att det bör planeras, t.ex att förboka en mindre buss. Mötets uppfattning är i alla fall att tävla i långlopp, gärna flera, är väldigt bra träning inför Vasaloppet.

  1. Vinterns Vasaloppsvecka.

Från och med Vasaloppsveckan 2022 har föreningen fått ändrade möjligheter för boende och antal sängplatser. De stugorna som är till förfogande är Hållpärsstugan och Martinssonsstugan, och de är bokade, 16 resp. 11 platser. Något som är väldigt positivt, är att Niklas A och Peter T numera äger en stuga i Mångsbodarna och räknar med att öppna den upp till förmån för vår förening under Vasaloppshelgen. Deras boende har totalt 8 platser. Dock måste det informeras om att ingen elektricitet, i nuläget, är påkopplad i deras stuga. Niklas och Peter har sedan tidigare fått löfte om att det arbetet redan skulle vara utfört, men hoppas att det sker nu i höst. Vidare information om det till kommande skidmöte.

För att kunna få boende måste vi skapa något system med poäng eller liknande, som underlättar turordningsregler till dessa platser. Under kvällens möte var medlemmarna eniga om budskapet, så inte någon ska känna sig åsidosatt framöver. Ingenting är bestämt i dag, men det kan grunda sig på arbete i styrelsen, på fixardagar, på danserna etc.

När det gäller bussen ska vi välja lämplig storlek, dock bör det vara lite tilltaget med utrymmet. Chauffören blir samma som senast, Johan Rombing. Ett alternativ till chaufför/chaufförsbyte är Mattias Nilsson Modéer. Klubben har just nu 54 starter under hela Vasaloppsveckan.  

  1. Träningsläger veckorna 3, 5, och 7.

Det har varit sviktande deltagarantal på träningslägren de senaste åren, speciellt v.2. Därför har vi reducerat antalet veckor och de som är tänkta är v.3, 5 och 7. Dessa är redan bokade, men möjlighet finns för att komplettera.

  1. Klädbeställning.

Den senaste beställningen av skidkläder gjordes hösten 2019 och då var det bara ett fåtal plagg som beställdes. Till i år finns ett litet intresse, någon ny medlem kanske vill ha, någon vill komplettera/ byta ut ett trasigt plagg. Fabrikatet är numera Atex och prisbilden på deras kläder ligger på en bra/rimlig nivå. Enligt uppgift ska det gå att beställa enstaka plagg. Vi kontaktar den tidigare ansvarig för klädbeställning, Joel Fridén, och hoppas att han kan ta beställningsansvaret.

  1. Resa till Torsbytunneln.

Intresse för Torsby finns, för att få skidåkning i tidigt skede. Magnus Z räknar med att åka dit mitten/slutet av oktober, 18 eller 25 okt. Han har tillgång till boende i familjens ägo och har möjlighet att få till 8 platser. Transport ordnas av deltagarna.

  1. Vikatippen, auktioner/loppisar.

Skidsektionen fick frågan om att hjälpa till att transportera loppisprylar i slutet på juni månad. Ingen loppis på Vika, så alternativet blev att auktionera sakerna på Leby loge utanför Äsköping. Ca 8-10 välfyllda släp lastades, transporterades och bars in i lagerlokalen. Lösöret auktionerades ut för 41 570 kr. Firman tog 25 % i provision och resterande summa till Broby, 31 177 kr. Stor uppslutning, jobbet tog 2- 2,5 timme. Tack till alla.

Det pratades lite om planerna på en snökanon vid Djulö. Vatten och el finns redan, så tanken är att få till ett konstsnöspår på ca 1000 m. kring gräsplanen och golfbanan. Föreningen väntar på besked om bidrag från kommunen. Ekonomiska medel finns, skoter och spårutrustning finns och kan förvaras i intilliggande ladugård. Ekonomiskt överskott kan gå till inköp av skidutrustning, till förmån för barn och ungdom.

  1. Övriga frågor.

En mångårig medlem har gått bort, Arne Karlsson. Han har under flera år kämpat med sina sjuka lungor. Arne har många aktiva år bakom sig och var en mycket duktig skidåkare, cyklist och även kanotist. Några glada minnesord framfördes, därefter en tyst minut.

  1. Mötet avslutas.

God uppslutning idag. Nästa möte blir den 7 december 19:00, och notera att det är en tisdag.

 

                                                                                       2021-09-25   Bo Nyberg

 

Inga nyheter är skapade

 

 

 

GPS koordinater till Broby Festplats:
Latitud: 58°54'25.89"N
Longitud:  16°27'45.60"O
 

Postadress:
Broby GoIF
Broby Grindstugan, Broby Grindstugan
64297 Bettna

Kontakt:
Tel: 015030091
E-post: info@brobygoif.se

Se all info