Följ sidan "Verksamhetsberättelse 2020"

Fyll i namn och e-postadress nedan för att följa denna sida. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till dig när något nytt publiceras på sidan.

Verksamhetsberättelse 2020

Hej!

Här kommer verksamhetsberättelsen för 2020

Verksamhetsberättelse 2020 Broby GOIF skidor

År 2020 skulle visa sig bli ett mycket annorlunda år. Skidsäsongen dröjde eftersom fel väderlek visade sig, det fanns varken natursnö eller konstsnö i våra trakter och därmed blev Brobys egna tävling v.1 återigen inställd. Någon riktig vinter infann sig inte, för den snö som föll blev inte så gammal. De sedvanliga träningslägren i Mångsbodarna var planerade och genomfördes, över-blivna platser fanns, så drop-in var möjligt för sena anmälningar. Även enskilda separata skidläger förekom, samtidigt som de två sista sektionsmötena för 2019-20 genomfördes.

Flera av de seedningslopp som Brobys åkare brukar deltaga i blev inställda. Skulle någon åkare vilja planera en skidtävling, så fick det bli en bra bit norrut och detta gjorde att tävlandet blev sparsamt denna säsong. Några av Brobyåkarna deltog i långloppen, som Orsa Ski Marathon, Wadköpingsloppet (som åktes vid Långberget, Värmland) och Halvvasan. Vi i skidklubben försöker visa oss i media, därför skickar vi små notiser, någon bild och resultat till lokaltidningen.

Broby GoIF hade 49 anmälda till de olika loppen under vasaloppsveckan, några av dessa kom inte till start. Vasaloppet 37 st, Öppet Spår 5 st, Halvvasan 5 st och Kortvasan 2 st. Vasaloppet blev ett jobbigt lopp, vilket tider och placering vittnar om. Brobybäst i år blev Marcus Sjöberg med tiden 6:11:21 och 1166:e plats, följt av Joel Fridén 6:19:11 och Christoffer Lomberg 7:01:41.

När Vasaloppsveckan var över var säsongen till ända och fredagen 6 mars hade vi avslutningsfest i Grindstugan. Ca: 20 medlemmar hade slutit upp i lokalen och som vanligt med egen förtäring och föreningen bjöd på kaffe och tårta, medan skidkamraterna berättade om sina respektive lopp. Ihop med detta så blev det sedvanlig avtackning för gångna säsongen till stugägare, stugvärdar och spårdragare. Vid namn Janne K, Janne P, Gillis S. och Juha L.

När skidsäsongen var över så hade Covid-19 pandemin börjat breda ut sig, och restriktioner för att skydda sig påmindes och förnyades vecka för vecka. Därmed var Broby GoIF:s flaggskepp danserna, i riskzonen och så förblev det. Inte någon dans under 2020, därför ingen aktivitet vid dansbanan för skidsektionen heller.

Skidsektionen ställde upp på fixardagarna som var vid två tillfällen, då reparationer och förberedelser på dansbyggnaden genomfördes. Vi deltog även vid vår- och höststädningen.

Broby har också ett fåtal Vasaloppsåkare som även deltagit i Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet och därmed genomfört En Svensk Klassiker.

Upptaktsmötet i september blev inställt, likaså decembermötet, eftersom rådande restriktioner i samhället höll i sig. Kontakten mellan skidmedlemmarna fick ske via sociala medier och e-post.

Gemensamma rullskidsträningar med ca 8-10 åkare förekommer inte numera, men de enskilda passen för likvärdiga åkare genomförs. Klubbens snöåkare är även mycket duktiga rullskidsåkare.

Under 2020 har en epok nått sitt slut. De årligen återkommande uppskattade träningslägren, login i samband med Vasaloppet, det som för alla Broby GoIF:s skidåkare varit en självklarhet under skidvintrarna, tack vare Janne och Anita, är nu historia. De har upplåtit, den inom släkten ägda stugan i Mångsbodarna, under många år till förmån för vår förening. Janne har organiserat, planerat, renoverat och byggt om och till, för att alla andra ska få det så bra som möjligt under

skidlägren. Under detta väldigt annorlunda år, så har Janne och Anitas, de andra delägarnas andelar i Mångsboden övergått till familjens yngre generation, som från och med nu vill ha stugan mer privat. Vi är många medlemmar, som under alla år fått uppleva och bott hos er i stugan, som vill rikta ett jättestort TACK till den gästvänligheten. Det måste ändå framföras att möjligheten till boende i de närliggande stugorna kvarstår, ”Hållpärsstugan” och ”Martinssons”.

Katrineholm 2021-02-21 Bo Nyberg

Inga nyheter är skapade

GPS koordinater till Broby Festplats:
Latitud: 58°54'25.89"N
Longitud:  16°27'45.60"O