Följ sidan "Verksamhetsberättelse 2021"

Fyll i namn och e-postadress nedan för att följa denna sida. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till dig när något nytt publiceras på sidan.

Verksamhetsberättelse 2021

Verksamhetsberättelse 2021 Broby GoIF skidor

Även detta verksamhetsår blev olikt det vanliga. Den rådande pandemin med covid-19 både avtog och fick mer fart, så det mesta var allt annat än ett stabilt läge. Skidornas möten kunde genomföras. Det blev tre för 2020-21 i digital form, några medlemmar på plats i Nyköping, samtidigt som ett antal blev anslutna via Teams, på länk. Det fungerande bra, då syftet var att träffas, samt att nå ut med lämplig information. De två första mötena för säsong 2021-22 kunde vara fysiskt på plats i Grindstugan, med stor uppslutning. I början på året/under vintern, infor-merade och uppdaterade Janne alla medlemmar via mail-utskick.

Åter till skidsäsongen och den vintern som blev, om än i mindre skala. Som vanligt blev vår egen kretstävling efter årsskiftet inställd. Därefter kom snön, som låg kvar i 6-7 veckor. Juha spårade både vid Jättorp och i Forssjöspåret, så våra Brobyåkare, men också kommunens motionärer kunde få utlopp för sin energi. Det ville sig så väl att ett klubbmästerskap kunde genomföras, det första på väldigt länge. Lördagen 6/2, sol, blå himmel och -10 gr. Klassisk åkning 15 och 30 km. Våran Juha preparerade, spårade, ordnade med priser och Katrineholms-Kuriren på plats för att uppmärksamma oss. Tyvärr kom det bara tio åkare, men det borde varit det dubbla. Tävlingen genomfördes på 30 km och klubbmästare blev Lukas Schollin Borg, men ändå lite besvikelse över att många skidmedlemmar stod över.

Från och med denna vinter var det andra stugor för boendet i Mångsbodarna, ”Hållpärsstugan” och ”Martinssons”, där den först nämnda blir huvudbostaden för träningslägren och Vasalopps-helgen. Det blev inga resor med minibussen, utan deltagarna samordnade själva resetransporter och kostnader till lägren, vilket framgår i mötesprotokoll. Antal deltagare blev färre än vanligt i år, på grund av restriktionerna och förhållningsätt i grupp. Detsamma gällde för seedningsloppen och övriga tävlingar. Gällande login i Mångsbodarna under Vasaloppshelgen, blir det till nästa och kommande år ytterligare en stuga med sängplatser, till förmån för Broby GoIFs medlemmar. Det är Niklas Andersson och Peter Tholse som nu äger en stuga och planerar att ha sängplatser till åtta personer. De har uttalat en vilja att försöka hjälpa till, för att Broby GoIFs skidåkare även i fortsättningen, ska kunna ha aktivitet i Mångsbodarna. Speciellt ihop med Vasaloppshelgen.

Pandemin gjorde att Vasaloppet inte kunde genomföras på ordinärt sätt. Det var bara eliten som startade kl. 08 på Vasalopps-söndagen. Den stora mängden vasaloppsåkare fick deltaga i Vasaåket eller Hemmavasan. Trots färre lägerdagar och mindre intresse för seedningslopp var det många som ville åka skidor 90 km. Broby GoIF hade 36 anmälda till att åka hela distansen i något av de alternativa loppen. 28 st. genomförde sträckan, en åkare dubblerade. Tre respektive en skidåkare anmälde och genomförde 45 och 30 km.

De skidåkare som valde att deltaga i Vasaåket, planerade resa och logi tillsammans eller på egen hand, allt efter rådande restriktioner. Deras boende blev i Hållpärsstugan, där samtliga fick plats och i år fick de koka spagettin själva efter egen förmåga. Övriga Brobyåkare som åkte 90 km, gjorde det på lämpliga banor i vårt närområde. Banan skulle anges vid anmälan och loppet skulle åkas där, för att det skulle bli godkänt av arrangören. När Vasaloppsveckan var över, så var säsongen plötsligt slut. Till följd av pandemin så blev det inte någon avslutning i Grindstugan i år.

Många av Broby GoIFs skidåkare har/har haft en lång aktiv karriär och några har blivit veteraner, dvs genomfört 30 st Vasalopp. Det är stort, imponerande. Många skidåkare i Broby har också genomfört ”En svensk klassiker”, en eller flertalet gånger. Också stort och imponerande.

Vilka ord ska beskriva, när en aktiv medlem har genomfört ”En svensk klassiker” 30 ggr, i följd. Robert Malmström, skidåkandes för Broby GoIF, uppnådde den bedriften förra året och det är svårt att sätta ord på. Robban, vi i klubben vill framföra vilken enorm prestation du har gjort.

Klubbens aktivitet för rullskidåkning har upphört. Många av oss åker däremot rullskidor, men numera sker den träningen mer individuellt eller bara med någon kompis, eller i liten grupp.

Skidsektionen ställde upp på fixardagarna som var vid två tillfällen, då reparationer och underhåll av dansbanan genomfördes. Skidmedlemmarna deltog även vid vår-och höststädning, dock med mindre lyckad uppslutning.

Katrineholm 2022-01-21 Bo Nyberg

Inga nyheter är skapade

GPS koordinater till Broby Festplats:
Latitud: 58°54'25.89"N
Longitud:  16°27'45.60"O